Školní speciální pedagog

Mgr. Barbora Lukasová

POZICE
Školní speciální pedagožkou na naší škole je Mgr. Barbora Lukasová.

Obecně o činnosti školního speciálního pedagoga:

Činnost speciálního pedagoga ve škole je samostatná poradenská činnost, která není přímou součástí vzdělávací činnosti školy.

Školní speciální pedagog (dále ŠSP) vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu integrovaných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatřeních. ŠSP nabízí spolupráci pedagogům v mnoha oblastech, se kterými nemá běžný pedagog možnost ani kompetence cíleně a odborně pracovat.

ŠSP je k dispozici i zákonným zástupcům v případě jejich dotazů a poskytnutí informací týkajících se daného žáka. Základní činnosti ŠSP jsou v oblasti socializační a inkluzivní. Pracuje na vytváření odpovídajících vztahů mezi intaktními žáky a žáky s postižením. Uplatňuje a naplňuje strategie inkluzivního vzdělávání.

Speciální pedagog se snaží u každého žáka o maximální rozvoj všech jeho poškozených funkcí a o dosažení co nejvyššího stupně jeho socializace.

Nabídka Kurzu rozvoje jazykových schopností a příprava na čtení:

LOGOPEDIE

Kurz neuro-vývojové stimulace

Speciální pedagog Mgr. Barbora Lukasová realizuje na naší škole kurz neuro-vývojové stimulace.

Neuro-vývojová stimulace je terapeutický přístup, který lze využít jako intervenční nástroj pro děti s poruchami učení, soustředění, komunikace a chování. Je určen pro osoby od čtyř let věku dítěte a dále není věková hranice pro vstup do tréninku omezena. Jeho autorkou je Marja Volemanová, která se inspirovala různými neuoro vývojovými přístupy v zahraničí. Na jejich podkladu a znalostí z oblasti fyzioterapie i speciální pedagogiky tak vznikl jedinečný koncept, jenž dopomůže komukoliv k lepšímu soustředění, paměti, pozornosti, umí učinit řeč plynulejší, zlepšit výbavnost slov z pasivního slovníku klienta, dokáže zlepšit stabilitu, a to jak fyzickou, tak emoční, ale také zlepšit zrakové vnímání a tím i čtecí výkon při dyslektické zátěži.

Základ programu NVS je založen na jednoduchých cvicích, které často napodobují pohyb vyvolaný primárními reflexy. Cviky jsou různé, od jednoduchého zvedání hlavy až po lezení a používání všech částí těla najednou. Cviky často napodobují vzorce 6–9měsíčního dítěte. Tím je mozku dána druhá šance, aby se postupně naučil správně kontrolovat fungování těla.

Velmi podstatná je právě práce s tzv. primární reflexy. Jde o vrozené reakce (reflexy) novorozence, které mají důležitý úkol pro zdravý vývoj dítěte. Když svůj úkol splní, mají přirozeně v určitou dobu vymizet. Pokud primární reflexy přetrvávají déle, než je fyziologické období jejich výskytu, mohou narušit psychomotorický vývoj.

Některé signály přetrvávajících primárních reflexů:

  • problém s řečí a artikulací
  • problémy s držením těla
  • extrémní psychická labilita
  • přecitlivělost na světlo a/nebo zvuky
  • problém naučit se číst a/nebo psát
  • problémy s koordinací

Aktivita přetrvávajících primárních reflexů je tedy cvičením přirozeně potlačena, a tím zmizí i související potíže. 

Jak konkrétně probíhá kurz ve škole

Metoda tkví v tréninkových cca šestiminutových cvičebních jednotkách čtyř cviků, kdy se zlepšuje koordinace, pomáhá se přechodu z tzv. stále aktivních (nevyhaslých) primárních reflexů, jež negativně ovlivňují dozrávání mozkových struktur, v tzv. posturální reflexy – tedy ty již vhodné pro aktivní život co nejméně zatížen deficity z průběhu zrání.

Nakonec je cvičební jednotka završena krátkými relaxačními cviky, jež promyšleně dopomáhají k vyladění celého uceleného konceptu, a hlavně k celkové emoční i fyzické rovnováze klienta.

Tréninkový stimulační program je vystaven na 30 týdnů. Na setkáních probíhá edukace ke cvikům. Zácvik je doprovázen slovní oporou a je tedy nezbytné, aby se těchto setkání k dítěti vždy účastnil dospělý, jenž bude doma v součinnosti s dítětem. Cviky nejsou náročné, vycházejí z psychomotorického vývoje dítěte, ale je třeba je provádět přesně daným způsobem.

Konzultační hodiny
Náplň činnosti školního speciálního pedagoga

Depistážní činnost:

  • vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče
  • spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a možností školy a školního poradenského pracoviště

Diagnostická činnost:

  • diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb – shromažďování údajů o žákovi, včetně osobní a rodinné anamnézy, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení,
  • stanovení hlavních problémů žáka a individuálního plánu podpory v rámci školy i mimo ni

Intervenční činnost:

  1. vedení předmětu Speciálně pedagogické péče:
  • provádění individuální práce se žákem (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činnosti reedukační, kompenzační, stimulační)
  • provádění speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činností reedukačních, kompenzačních či stimulačních se skupinou žáků

2. vedení logopedické péče

3. participace na vytvoření plánu pedagogické podpory nebo individuálního vzdělávacího plánu – ve spolupráci s:

  • třídním učitelem,
  • s vedením školy, výchovným poradcem,
  • se zákonnými zástupci žáka,
  • se žákem

4. průběžné vyhodnocení účinnosti navržených opatření (plán pedagogické podpory), podpůrných opatření stanovených školským poradenským zařízením – dle potřeby navržení a realizace úprav

5. zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů

6. komunikace se zákonnými zástupci žáka

7. speciálně pedagogické poradenské intervence a služby pro žáky, zákonné zástupce, pedagogy

8. konzultace s pracovníky specializovaných poradenských a dalších pracovišť

Metodická a koordinační činnost:

1. příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole – koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb ve škole

2. spolupráce s pedagogickými pracovníky školy zajišťujícími poradenské služby a s vedením školy:

  • ředitelka školy, zástupkyně ředitelky školy
  • výchovný poradce
  • školní metodik prevence

3. spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami:

  • Pedagogicko psychologická poradna Ostrava – Zábřeh
  • Pedagogicko psychologická poradna Frýdek – Místek
  • Speciálně pedagogické centrum Ostrava – Zábřeh
  • Speciálně pedagogické centrum Frýdek – Místek
  • Odbor sociálně péče o dítě

4. participace na vytváření vzdělávacích plánů a programů školy s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

5. metodické činnosti pro pedagogy školy:

  • specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně zdravotního postižení,
  • návrhy metod a forem práce se žáky – pomoc při jejich zavádění do výuky,
  • instruktáže o využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů

6. koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole

7. dokumentace všech případů a její zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů, administrativa (v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů, administrativa. (MŠMT: Věstník 2005, MŠMT: vyhláška č. 72/2005 Sb.)